دسته‌بندی ها

گردشگری فریبا آردم 10 خرداد ، 1402

10 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری وان

پربازدیدترین جاذبه های گردشگری وان

وان شهری است در شمال غربی ترکیه و مرکز استان وان است. این شهر در یک دامنه کوهستانی واقع شده و به عنوان یکی از شهرهای بندری مهم در دریای oزر شناخته می شود. جاذبه های گردشگری وان عبارتند از:

آبشار مرادیه وان
این آبشار با 15 متر ارتفاع از زیباترین جاذبه های گردشگری وان محسوب می شود.آبشار مرادیه از بزرگترین آبشارهای ترکیه محسوب می شود و در فصول گرم سال گردشگران بسیاری را به سوب خود جذب می نماید. بهترین زمان از سال برای بازدید از آبشار مرادیه وان ترکیه، در ماه‌ های بهار یا تابستان است که هوا معتدل است و آبشار به حداکثر می‌رسد. آبشار از ذوب برف و بارندگی تغذیه می شود، بنابراین در این فصول که آب بیشتری جریان دارد، چشمگیرتر است. این آبشار در محیطی طبیعی و دور از شلوغی شهر به وجود آمده و محیطی آرامش ‌بخش و دلنشین برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. همچنین در نزدیکی آبشار مرادیه چشمه‌های آب گرم وان نیز واقع شده که به دلیل ویژگی‌ های درمانی و با وجود آب با دمای بالا به عنوان یک مقصد درمانی برای بسیاری از مراجعه ‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آدرس آبشار مرادیه وان: Görecek, 65500 Muradiye/Van, Türkiye
(شمال شرقی وان، جاده وان ارچیش، جاده وان دوبایزید، جنوب روستای گورک)

آبشار مرادیه وان


جزیره آکدامار وان Akdamar Island Van

جزیره آختامار یا آکدامار وان از جمله زیباترین جزایر وان محسوب می شود. این جزیره به دلیل طبیعت زیبا و کلیسای تاریخی معروف به کلیسای آختامار (Akdamar Church)، به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در شهر وان شناخته شده است. قدمت تاریخی کلیسای آختامار که در این جزیره قرار دارد، از سال ۹۵۰ میلادی تاکنون است و به عنوان یکی از مهمترین معابد ارامنه در شرق ترکیه شناخته می‌شود. جزیره آختامار وان دارای طبیعت زیبایی است که شامل کوه‌ هایی پوشیده از درختان، مناظر دریاچه و شناورهای آبی است. دیوارهای جزیره آکدامار وان با طرح‌ های هنری و با نقش و نگار ‌های مذهبی و تاریخی جذابیت زیادی دارد. همچنین این جزیره آثار تاریخی بسیار ارزشمندی دارد و علاوه بر کلیسای آختامار که به عنوان یکی از مهمترین معابد مذهبی در شرق ترکیه شناخته می‌شود و برای گردشگران و زائرانی که به دنبال استراحت و عبادت هستند، مکانی معنوی و تمام عیار است، آثار تاریخی دیگری از جمله کاخ بیزانسی، قبرستان و آثار قدیمی دیگر نیز وجود دارد.

آدرس جزیره آکدامار وان: Gevaş/Van, Türkiye
واقع در ترکیه، غرب شهر وان، جنوب دریاچه وان، شهر گواش (Gevaş) است.



جزیره آکدامار وان

جزیره آدیر وان Adır Island
جزیره آدیر وان یکی از جزایر زیبای شهر وان است که در دریاچه وان قرار دارد. می‌توانید با قایقرانی یا کشتیرانی به آنجا سفر کنید. طبیعت زیبا و بکر جزیره که از مناظر طبیعی فوق ‌العاده‌ای برخوردار است. جوانه‌های سبز، درختان و گیاهان متنوع، آبهای آبی و شفاف دریاچه و پوشش گیاهی جزیره، از جمله زیبایی های طبیعی این جزیره هستند. قلعه‌ی تاریخی آدیر که در قسمت بالایی جزیره واقع شده است و به دلیل قدمت و زیبایی خود، برای بازدیدکنندگان جذابیت دارد. مسجد تاریخی آدیر که در قسمت غربی جزیره آدیر وان واقع شده و به عنوان یکی از آثار تاریخی این جزیره شناخته میشود. تنوع زیستی و حیات وحش موجود در جزیره که شامل گونه ‌های مختلفی از پرندگان، خزندگان و حیوانات مختلف مانند خرگوش، گراز و گربه وحشی است. فعالیت‌ های تفریحی مختلف مانند پیاده‌ روی، قایقرانی، کشتی‌رانی و شنا در آب ‌های دریاچه که برای بازدید کنندگان فرصتی برای لذت بردن از طبیعت جذاب جزیره فراهم می‌کنند.

آدرس جزیره آدیر وان: Halkalı, 65090 Tuşba/Van, Türkiye
غرب شهر وان، بخش شرقی دریاچه وان، منطقه توشبا

جزیره آدیر وان

قلعه چاووش تپه وان Chavush tepe Castle

بنای تاریخی به نام قلعه چاووش تپه یا ساردورینیلی در دامنه کوه بریانک واقع شده و از دوران صفویه به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می‌شد. در طول تاریخ، این قلعه بارها توسط فرمانروایان مختلفی همچون صفویه، عثمانیان و صفویان مجدداً ساخته و بازسازی شده است.  قلعه چاووش تپه دارای سه بخش اصلی است که شامل قلعه اصلی، دیوارهای محافظتی و خانه‌های سنتی است. این قلعه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب در منطقه شناخته شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. قلعه چاووش تپه یا ساردورینیلی در دوره بیزانسی ساخته شده و در طول تاریخ تحت تأثیرات و تغییرات مختلف قرار گرفته است. این قلعه به صورت قرمز رنگ با دیوارهای ضخیم و برج‌های بلند ساخته شده است. قلعه چاووش تپه وان دارای دیدی بسیار زیبا به سوی مناطق اطراف است. موزه قلعه چاووش تپه وان اطلاعاتی در مورد تاریخ و فرهنگ منطقه ارائه می‌دهد. پیرامون قلعه چاووش تپه، مناطق زیبایی مانند دریاچه‌های نزدیک، روستاهای سنتی و باغ‌های میوه‌ای وجود دارد که باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتر به این منطقه می‌شود.


آدرس قلعه چاووش تپه وان: Çavuştepe, 65900 Gürpınar/Van, Türkiye
واقع در ترکیه، آناتولی شرقی، حدود 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر وان  است.



قلعه چاووش تپه وان

خانه گربه های وان Van Kedisi Evi
خانه گربه‌های وان که به عنوان مرکزی برای نگهداری و حفاظت از نژاد گربه وان شناخته می‌شود. این مرکز در سال ۲۰۱۵ توسط یک علاقه‌مند به گربه ‌های وان به نام سابیه سوروجوگلو در شهر وان ایجاد شد. وی در ابتدا برای نجات گربه‌ های وان از خیابان‌ها، آن‌ ها را به خانه‌اش می‌ آورد و از آن‌ها مراقبت می‌ کرد. سپس با همکاری با شهرداری وان، خانه گربه ‌های وان را ایجاد کرد. گربه وان یکی از نژادهای پرطرفدار گربه در جهان است که برخی از ویژگی‌ های منحصر به فردی از جمله چشمان آبی و بزرگ، پشم‌های ضخیم و بلند در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای یا زرد و توانایی شنا در آب، جذابیت ویژه‌ای دارد. این نژاد بومی منطقه وان است و در این منطقه به دلیل ظاهری خاص و ویژگی‌ های فردی خود، مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی از ایجاد خانه گربه‌های وان، حفاظت و نگهداری از نژاد گربه وان است که به دلیل تعداد کم و خطر انقراض، به عنوان یکی از نژادهای حیوانات نادر در جهان شناخته می‌شود. در خانه گربه‌های وان، گربه‌ ها به صورت آزادانه زندگی می‌کنند و با توجه به نیاز‌های آن ‌ها، مراقبت می‌شوند. همچنین در این مرکز، برای گربه‌های بیمار، درمان انجام می‌شود و مراقبت‌های پزشکی لازم به آن‌ها ارائه می‌شود. این مرکز سالانه گردشگران آفر تور وان با قیمت مناسب را به سمت خود جذب می کند.


آدرس خانه گربه های وان: Selimbey, 65140 İpekyolu/Van, Türkiye
(غرب وان، خیابان ملن، نرسیده به شهر قدیمی وان)


خانه گربه های وان


قلعه وان
قلعه وان یکی از مهمترین آثار تاریخی در شهر وان در شرق ترکیه است. این قلعه در دورهٔ ساسانیان ساخته شده و در دوران عثمانی نیز به عنوان پایگاه نظامی به کار گرفته شده است. قلعه وان در سال 1985 به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی در ترکیه به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. قلعه وان در دوران ساسانیان ساخته شده است و در دوران مغول، این قلعه نقش مهمی در دفاع از شهر وان در برابر نیروهای مغولی داشته است. در دوره ی عثمانی، قلعه وان به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می‌شد و برای محافظت از شهر وان در برابر حملات دشمنان کاربرد داشت. در دوران معاصر، قلعه وان به عنوان یک مرکز فرهنگی و موزه تاریخی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در شهر وان شناخته می‌شود. بازدید از قلعه وان برای بازدیدکنندگانی که به فرهنگ و تاریخچه علاقه دارند، بسیار جذاب است. این قلعه دارای معماری فوق العاده‌ای است و به عنوان یکی از تمدن‌های باستانی در شرق ترکیه محسوب می‌شود. این قلعه در قسمت بالایی شهر وان واقع شده و دارای یک موزه تاریخی است که به بازدیدکنندگان آفر تور وان با قیمت مناسب ارائه خدمات می‌دهد. قلعه وان یکی از مهمترین و بزرگترین قلعه‌های تاریخی در شرق ترکیه و حتی در کل کشور ترکیه است. این قلعه در بالای تپه‌ای قرار دارد. این قلعه وان شامل سه بخش اصلی است که شامل بخش داخلی، بخش میانی و بخش خارجی می‌باشد و هر یک از این بخش‌ها دارای برج‌ها و دیوارهای دفاعی می‌باشد که در گذشته به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌شدند. بخش داخلی نیز شامل ساختمان‌هایی است که زمانی به عنوان مسکن و محل زندگی نیروهای نظامی استفاده می‌شد. 

آدرس موزه وان: Yalı, Van Kalesi 1. Sk., 65140 İpekyolu/Van, Türkiye

قلعه وان

مسجد کایا چلبی وان Kaya Chalabi Mosque, Van city

مسجد کایا چلبی یکی از مساجد مهم در شهر وان در شرق ترکیه است که در منطقهٔ کایا چلبی واقع شده است. مسجد کایا چلبی شهر وان در سال 1660 تاسیس شد. سه سال بعد یعنی دقیقا همزمان با مرگ چلبی در سال 1660، ساخت این مسجد هم به پایان رسید. پلان این مسجد مستطیل شکل است و آن را با سنگ ‌های قرمز و سفید تزئین کرده‌اند. مسجد کایا چلبی توسط یکی از سلطانان عثمانی به نام مراد یکم به عنوان هدیه برای مردم شهر وان اهدا شده است. سلطان مراد یکم، در زمان حکومت خود، به بسیاری از شهرهای ترکیه مساجد و مدارس بنا کرد و سعی کرد فرهنگ و تمدن اسلامی را در این مناطق ترویج دهد. مسجد کایا چلبی یکی از مساجد بزرگ و زیبا در شهر وان است و دارای معماری مخصوص خود است. این مسجد دارای دو برج بلند است که به عنوان نماد شهر وان شناخته می‌شوند. این برج ‌ها از چوب و سنگ ساخته شده و به عنوان نقطهٔ قابل مشاهده و تشخیص شهر وان در گذشته به کار می‌رفتند. علاوه بر برج‌ها، مسجد کایا چلبی دارای سالن اصلی با سقف بلند و دیوارهایی با طرح هنری و زیبا است. این مسجد دارای معماری خاص و زیبایی است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری دینی مهم در شهر وان شناخته می‌شود. 


آدرس مسجد کایا چلبی شهر وان:Buzhane, Eski Kale Yolu No:221, 65140 Bardakçı/Van Merkez/Van, Türkiye



مسجد جامع وان Van Grand Mosque

مسجد جامع وان یا همان "مسجد کبود" (Blue Mosque)، یکی از بزرگترین و معروف ترین مساجد شهر وان در شمال شرق ترکیه است. این مسجد در سال ۱۲۷۰ میلادی ساخته شده و به دلیل طراحی زیبا و تاریخی خود، یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در شهر وان به شمار می‌رود. مسجد جامع وان یکی از قدیمی‌ترین مساجد در شرق کشور ترکیه است و به عنوان یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی و فرهنگی در شهر وان شناخته می‌شود. آرامگاه امامزاده‌ ی خالد نبی در داخل مسجد جامع وان قرار دارد. دیوارهای این مسجد با استفاده از آجرهای به رنگ آبی و ترکیبی از زرد و سفید، طراحی شده‌اند که آن را از سایر مساجد متمایز می‌کند. داخل مسجد جامع وان با استفاده از طرح‌ های هنری و قفسه‌ های چوبی زیبا، آرایش شده است که باعث افزایش زیبایی و جذابیت این مسجد شده است.


آدرس مسجد جامع وان: Yalı, Eski Kale Yolu, 65140 İpekyolu/Van, Türkiye
غرب وان، مسیر اسکی کال، بخش جنوبی مجموعه تاریخی وان قدیم



صومعه واراگاوانک یا هفت کلیسا وان (Yedi Kilise) 

صومعه واراگاوانک (یدی کلیسا) یکی از آثار تاریخی و فرهنگی مهم در شهر وان در دوران باستان در قرن چهارم میلادی ساخته شده است. در دوران باستان به عنوان کلیسای مسیحی در این منطقه شناخته شده است و در سال ‌های بعد، در دوره عثمانی  به عنوان مسجد به کار رفته است و در این دوره به نام " مسجد یدی" شناخته می‌شد. پس از تأسیس جمهوری ترکیه و در حال حاضر، هفت کلیسا وان به عنوان یک موزه بازدید پذیر برای گردشگران در دسترس است. صومعه واراگاوانک به عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی مهم در شهر وان، از لحاظ معماری و هنری بسیار ارزشمند است. این صومعه دارای طرح هنری و زیبایی است که شامل غرفه‌ هایی با سقف بلند، زیبایی ‌های هنری، نقوش و طرح ‌های زیبایی است. هفت کلیسا وان در تمام سال به عنوان یک مرکز فرهنگی و مذهبی برای مسلمانان و غیرمسلمانان باز است. هفت کلیسا وان در طول سال مراسم ‌های مذهبی و دینی مختلفی را برگزار می‌کند، از جمله نماز جمعه، نماز تراویح در ماه مبارک رمضان و مراسم عید فطر و قربان. همچنین، در دوران مذهبی و مذهب‌ محور، مراسم دینی دیگری نیز در این صومعه برگزار می‌شود. در صومعه واراگاوانک برای غیرمسلمانان هم مراسم‌ های مذهبی برگزار می‌شود. این صومعه به عنوان یک مرکز فرهنگی و آموزشی برای همه افراد با تمام ادیان و مذاهب در دسترس است و به عنوان محلی برای تحقیق و بررسی مذاهب و ادیان مختلف شناخته می‌شود. در این صومعه، کلاس‌های مذهبی و قرآنی برگزار می‌شود و مردم می‌توانند آن را برای مطالعه و آرامش فردی خود و شناخت بیشتر ادیان از آن استفاده کنند.


آدرس صومعه واراگاوانک وان: جنوب شرقی شهر وان، منطقه جاده ابریشم، روستای باکراچی



قلعه هوشاپ وان Hoşap Kalesi
قلعه هوشاپ یک سازه باشکوه و جاذبه اصلی گردشگری روستای گوزلسو در نزدیکی شهر وان در شرق ترکیه است. قلعه که به طور چشمگیری بر روی جاده ای که وان و هاکاری را به هم وصل می کند، به تازگی بازسازی شده است. نام این قلعه در زبان کردی به معنی قلعه زیبای آب است. قلعه خوشاب یا قلعه هوشاپ (Hoşap Kalesi) یکی از قدیمی ‌ترین و بزرگترین قلعه ‌های ترکیه است که در استان وان واقع شده است. ساخت این قلعه به دستور شاه عباس دوم در دوره صفویه  و در قرن 17 ساخته شده و در دوران او به پایان رسید . قلعه هوساپ یا هوشاپ 60 کیلومتر با وان و 40 کیلومتر تا مرکز منطقه گورپینار فاصله دارد. این قلعه که بر روی یک توده صخره ای شیب دار ساخته شده است و در طول سال‌ها به عنوان محل اقامت و نگهداری از مردم و فرمانداران استفاده شده است. قلعه هوشاپ وان در طول تاریخ، به دلیل موقعیت جغرافیایی و فراوانی منابع آبی و غذایی، به عنوان یک قلعه استراتژیک برای کنترل مناطق مرزی استفاده شد. و چندین بار تحت حملات و اشغالگری قرار گرفته است. در دوران اشغالگری عثمانی ها، این قلعه به عنوان یکی از مراکز قدرت و اقامت آن‌ ها در این منطقه شناخته شده است. همچنین، در دوران جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، این قلعه به عنوان یکی از محل ‌های اصلی مبارزه و نبرد بوده است.


آدرس قلعه هوشاپ وان: Güzelsu, Hakkari Yolu 60. Km, 65900 Gürpınar/Van, Türkiye
فاصله 40 کیلومتری شهر چاووش تپه، روستای گوزل سو است.

قلعه هوشاپ وان




نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 1001 رای)
امتیاز کاربران
6LdhFVIgAAAAAN7IfXDD81h2damv4CQHPYrWkrYX